vrijdag 3 juni 2016

De tas en de tassle tutorial


Tassen maken en tornen gaan bij mij hand in hand. Ik probeerde het al een aantal keer, maar veel verder dan een clutchke ben ik nog niet gekomen. Onlangs kwam Mieke met een nieuwe shop en een nieuw materiaal op de markt. Het kurkleer met goud trok me over de streep om me toch eens aan een echte tas te wagen.


Kurkleer en Lotte Martens leken mij een perfecte match. Initieel had ik van Lotte Martens een lapje mintkleurig leer op het oog, maar ik kreeg het teleurstellende antwoord dat de mint verf voor onbepaalde duur onbeschikbaar was. Een Lotte Martens uit de oude doos werd het alternatief.


Mijn designertas staat boordevol pareltjes en het was een moeilijk keuze. Ik ging voor een tas, die er mij enigzins haalbaar uitzag. Het bleek toch redelijk hoog gegrepen en het project werd verschillende keren aan de kant geschoven. Blij dat mijn enig UFO (unfinished object) uiteindelijk af geraakte!


Het moeilijkste aan tassen vind ik de onhandelbare materialen, al valt dat krukleer reuze mee. Het geworstel met steevast te kleine keergaten. En vooral de precisie die nodig is om een tas echt netjes af te werken. Op een bepaald moment is mijn geduld gewoon op. Ik wil jullie alvast verklappen dat de keergaten van deze tas niet met de hand gesloten zijn ;-)


De tas is zeker niet perfect, maar de combinatie van materialen vind ik wel heel geslaagd. De Lilù tas is ideaal om te spelen met lijnen. Zo zijn de hengsels asymmetrisch en lopen de gouden strepen slechts aan één kant omhoog.


De Lilù tas is eigenlijk ontworpen om omkeerbaar te zijn. Na de buitenkant had ik mijn dosis tassengeduld echter bereikt. De eenvoudige binnenkant met een extra zakjes voor de smartphone en sleutels zal moeten volstaan. Om mijn sleutels steeds snel terug te vinden in de grote tas maakte ik een tassle om eraan te hangen.



Een tassle maak je zonder de naaimachine. Ik toon je hoe ik het deed in deze tassle tutorial.


Knip een smalle reep krukleer van 20 x 1 cm en een rechthoek van 20 x 7 cm.


Knip reepjes van ongeveer 0,7 cm breed tot op 1,5 cm van de bovenrand. Ik knipte op de natuurlijke lijnen, die op het krukleer te zien zijn.


Vouw de smalle reep dubbel. Breng op de bovenrand van de rechthoek lijm aan op de averechtse kant.


Leg de dubbel gevouwen reep gelijk met de onderrand van de tassle.


Rol de tassle op rondom de dubbel gevouwen reep. Bevestig een lintje of rekkertje rondom de tassle voor extra stevigheid.


Patronen: Lilù tas uit Mijn designertas
Stoffen: Kurkleer met goud bij K-bas
                   Nachtschone van Lotte Martens

25 opmerkingen:

  1. Wow sylvia, tassenmaakster of niet, foutjes of niet, deze is wonderschoon en helemaal uniek! En die tassel maakt het af, ik maak er me straks ook eentje, dank je voor de tuto!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het krukleer met goud is ook wonderschoon! Zeker doen die tassle, af in 10 min!

      Verwijderen
  2. Prachtig! Ik ben weg van dat kurkleer, de combinatie met Lotte Martens, en de heerlijke tassle. Dank voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nice job! Misschien moet ik mij ook eens aan kurkleer en aan tassen wagen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tassen maken vind ik niet evident, maar jij houdt wel van een uitdaging, he ;-)

      Verwijderen
  4. Tassen maken ... het is toch een job apart, he, voor ons ... kledingmaaksters ;-)
    Maar hey, ik zou hem alleszins apetrots elke dag gebruiken hoor, jouw exemplaar !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik blijf ook absoluut in de categorie kledingmaakster :-)

      Verwijderen
  5. Die tas ziet er wel super uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Sylvia. Ik heb net dezelfde haat liefde verhouding met tassen als jij. Maar als ik dit zie, oh god, dat wil ik ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai die is goed gelukt. Ik ben ook niet zo voor keergaten sluiten met de hand ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele mooi combinatie van de materialen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, dat heb je mooi gedaan!! Zo herkenbaar hoe je over het maken van tassen schrijft!! Maar aan het resultaat zou je niet zeggen dat het buiten je comfortzone ligt! Prachtig gedaan en mooie combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi! Goed nieuws, mijn sleutelhanger heeft het begeven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap. Ik ga ook eens bezwijken voor dat kurkleer, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo tof zeg!! prachtige tas, al deel ik je gevoel over al dat prutswerk en zo, zelfs met weinig tas-ervaring al :-) de tassel vind ik echt geweldig!! dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ah dat is een tassel! Je geduld heeft geloond. Mooie tas.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige tas is het geworden ! Bedankt voor de tutorial.
    Lieve groetjes
    www.koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Had net dezelfde tas op het oog, ook in kurkleer... Nu ik je post lees ben ik zwaar onder de indruk van je versie, prachtig is hij, maar ik twijfel nu toch om eraan te beginnen nu ik lees dat het niet van een leien dakje liep... Ik ben ook helemaal geen tassenmens... Afwachten maar of ik er mij aan waag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Laat u niet afschrikken door mijn geklungel ;-) Het resultaat is het werk helemaal waard!

      Verwijderen
  16. Helemaal een geweldige tas!n Ik begrijp het als je tassengeduld op geraakt, ik heb dat ook :-). De binnenkant zie jij alleen ;-). Die tassle moet ik zeker ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankuwel voor deze leuke tasseltutorial!
    Ik gebruikte (en deelde) hem ook :)
    http://mamadammeke.blogspot.be/2016/07/tas-met-kurkleer-en-verzonken-rits.html

    BeantwoordenVerwijderen